ДепартаментНова българистика
Концерт за изречение. Опити върху музикално-еротическото
Емилия Дворянова. Концерт за изречение. Опити върху музикално-еротическото. „Обсидан”, София, 2008.
В тази творба, подозрително кратка по обем, естетската изтънченост владее всички нива на художествената структура – разказване и разказано, мисъл и слово, преживяване и действие. Тук главен герой е Музиката – Музиката като Муза, като modus Vivendi, като „Великия копнеж по другий бряг”; Музиката като наслада, като игра...; Музиката като другото име на Непостижимото и Смъртта, разказана в седем фантастични изречения. Един концерт за цигулка (може би от Менделсон), една цигулка – може би „Гуарнери”, може би „Амати” или пък „Страдивари”, но все пак „Маджини”, един кремав костюм (така и не се разбира на кого, но това наистина няма значение), една Шакона (може би от Д. Букстехуде, може би от Й. Пахелбел, но най-вероятно от Бах) стават причина да се отворят пролуки в паметта и спомена, да се разтегнат времето и пространството и в откритите зевове да се раздиплят светове, животи, тайни възходи и явни падения (или обратното), несподелени разочарования и споделени мечти… Тук човекът е само инструмент, през който протича магията Музика, а вед- нъж обгърнати от мистичната й „майа”, душите проговарят...
Биляна Борисова
http://liternet.bg/publish19/a_velichkova/e_dvorianova.htm http://www.litclub.com/library/musikologia/krusteva/dvorjanova.html http://liternet.bg/publish17/em_dvorianova/poniakoga.htm